Followers

Monday, January 11, 2016

Resipi sempena musim panas?

Waduh diramalkan cuaca musim panas seiring dengan musim kembali ke sekolah - Januari hingga Mac! Itu ramalan sebagai panduan kita. Malaysia cuaca memang panas tapi apabila musim panas yang panjang lagilah teringat musim jerebu haritu masih baru berlalu. Ini nak teruskan kempen minum air kosong banyak-banyak kepada diri sendiri, suami tersayang yang semasa bekerja tu dan anak-anak kecil kena terus pujuk dan ceritakan kebaikan minum air kosong lebih banyak daripada dari air manis..huhu susah sebenarnya kan sebab anak-anak dah tau mana yang sedap hehe. OK selamat bekerja di mana jua berada, wanita juga lebih perlukan khasiat air kosong ni ya supaya semua perjalanan fungsi tubuh badan wanita seimbang!
Sambil-sambil tu google nak cari resipi yang sesuai sempena musim panas...sup sejuk? ABC? agar-agar? hehehe macam-macam jumpa dengan keyword "resipi musim panas"

Tapi di sini ada nak kongsi tips mudah : Timun sebagai penyejuk badan (english:Cucumber as body coolant remedy) 
Ada banyak kebaikan timun sebagai penyejuk badan..pilih timun untuk dipromosikan di sini sebagai bahan asas resipi penyejuk badan yang mudah didapati dan murah. Boleh pelbagaikan resipi minuman timun yang menyegarkan. Untuk perjalanan jauh boleh bawa bekal timun je dan jadikan kudapan mudah 2+1 apabila lapar dan dahaga. Cuba teka timun ni dalam keluarga sayur ke keluarga buah? hehe saje lah ibu ni buat soalan kan..layan baca lagi.

Sample image - cucumber drink - a healthy body coolant

RESIPI untuk minuman paling asas hanya blend timun + sedikit gula sebagai penyedap tekak.

Untuk resipi rajin sikit, boleh cuba resipi Minuman Timun yang menyegarkan ini:-
1. Timun
2. Air gula
3. Sedikit selasih
4. Sedikit air limau nipis
5. Air masak secukupnya
6. Ketulan ais
7. Tambah lagi kalau ada = Nata de coco :-)
Cara-caranya : Kupas kulit timun dan blend. Campur semua bahan penyedap tekak yang lain mengikut citarasa masing-masing. Kalau nak buat 1 jag rasanya 3 biji timun ok kan. 

Ini dah terlebih penyejuk tekak hehehe..OK selamat pelbagaikan lagi resipi TIMUN ini bersama keluarga tersayang. Semoga semuanya sihat sepanjang menempuh cuaca panas kali ni ya!


No comments:

Post a Comment