Followers

Wednesday, January 13, 2016

Perodua Axia - Kereta Comel Untuk Kegunaan Harian Di Pekan Bandar

Fokus tajuk kali ni sambil perhatikan jalanraya di pekan. Pekan tu termasuklah bandar, bandaraya, sebab nak ceritakan ciri-ciri jalanraya di pekan yang banyak selekoh, lampu isyarat, celah bangunan, tol jarak pendek dan macam-macam halangan jalanraya yang agak sama kena tempuh setiap hari. Kira lain sikit pattern jalan daripada lebuhraya gitu. Memang dah banyak Perodua Axia sejak dikeluarkan pada tahun 2014. Kenapa? Sebab ia kereta comel yang praktikal dan sangat sesuai untuk kegunaan harian iaitu untuk perjalanan jarak dekat dan layan banyak selekoh setiap hari untuk pergi-baik kerja, menghantar anak-anak ke sekolah dan begitulah rutin hariannya. Jadi memang selama ini rakyat Malaysia perlukan kereta comel yang serba lengkap dengan ciri-ciri yang ada pada kereta Perodua Axia : sebuah kereta lasak, jimat minyak dan ditambahbaik dengan banyak lagi ciri-ciri kereta terbaik seperti brake ABS. Walaupun hanya 1000cc ! Tapi ini ler kereta comel yang ada Eco-Friendly.
OK meh kita tengok macam biasa ada pilihan variant ikut harga seperti Standard, G, SE, Advance. Website Perodua : http://www.perodua.com.my/ourcars/axia

Nak tunggu keluaran Variant G tahun 2016 - Harga sekitar RM35K+ABS?
Kalau pertama kali kenal dengan Produa Axia, ia lebih popular pada tahun 2015 kerana ada cerita tentang variant G sebab ia seperti "terlupa dipasang ciri ABS" jadi kita akan jumpa cerita tentang tiba-tiba tempahan bulan Oktober ke atas akan dinaikkan harga hanya untuk memasang ciri brake ABS ini..sedangkan untuk variant lain dah ada. Ok kita bersangka baik dan harap ciri-ciri keselamatan paling penting ini iaitu Brake ABS dikekalkan dan sentiasa ada untuk kereta keluaran negara Malaysia tercinta kita ini. Apa jadi kalau nak tempah variant G sekarang? Jangan risau kita akan tetap akan dapat dalam bulan Februari 2016..boleh tunggu? Tentulah boleh tunggu sebab harganya RM35,000+ sahaja dan sangat berbaloi untuk 1000 cc yang sesuai untuk pergi balik kerja sambil ambil anak sekolah. Dan masih comel untuk ibu-ibu comel yang bekerja..pilihan warna yang comel juga untuk SE sebab ada warna merah yang sangat terang dan cantik, sangat cerah dan sangat merah sebab lain sikit dari merah proton yang masih kategori gelap huhu..

Cerita pasal axia di internet boleh jumpa website ni : http://www.arenakereta.com/?s=axia
dan lain-lain carian. 

Oh ya lagi satu pada Dashboard Axia ni tak guna teknologi lampu Dashboard menyala secara automatik. Masih manual nyalakan lampu apabila perlu siap indicator lampu lah dan tentulah masih praktikal. Kenapa ada cerita pasal lampu Dashboard ni? Sebab anda boleh cari cerita pasal keluaran Myvi dan Alza yang tiada indicator lampu pada Dashboard..camanalah kan boleh jual kereta tanpa indicator lampu - kereta zaman dulu pun ada. Cerita yang ni kena cari sendiri seperti carian "myvi dan alza tiada indicator lampu". Ceritanya ada dua pihak - ada yang berpihak dengan Perodua, ada yang menyokong aduan yang diketengahkan tu. Yang pastinya ada yang malas nak campur buat tak tahu dan pandu lah dengan lupa memasang lampu pada waktu malam...tu redha ke redah? Kena hon pun buat tak tahu?hm

Ibu tak tau banyak pasal kereta tapi kereta ni berbaloi sebab alang-alang dah jadi komitmen bulanan tu rasanya senang nak jaga kereta ni. Pasal ada electric power steering, dah tak payah bajet untuk topup minyak power steering macam dulu-dulu. Hehe patutlah masa buka bonet tak jumpa tempat minyak power steering haish ketinggalan zaman betul la acik ni. Kalau bajet sekitar RM300 bolehlah recommend kereta ni. Begitu juga sesuai untuk jadi kereta kedua kalau untuk harian dan simpan kereta sedan atau MPV untuk perjalanan jauh seperti balik kampung atau ambil anak dari asrama jauh sambil makan hangin hehe..Oh ye sebelum ni Perodua juga terkenal dengan Viva yang dikatakan jimat minyak tapi dah tak keluar lagi..

Kereta Perodua Axia Malaysia - 1000cc yang Eco Friendly

No comments:

Post a Comment