Followers

Friday, August 29, 2014

Pesta Buku Selangor Mulai 29 Ogos Hingga 8 September 2014

Salam Jumaat. 
Hari ini bermula Pesta Buku Selangor 2014 yang datang lagi bertempat di Shah Alam Convention Centre. Tarikh 29 Ogos - hingga 8 September 2014. Lokasi memang sesuai sangat sebab di tengah pusat bandar, ibu lagi lah suka sebab lepas pegi pesta buku boleh cuci mata shopping kat sebelahnya SACC Mall atau ke Kompleks PKNS ehehe. OK nak letak sini info mengenai pesta buku selangor boleh pergi ke website rasminya http://www.pestabukuselangor.my

Tarikh pun sangat sesuai sebab boleh merancang untuk pergi bawa anak-anak sempena cuti hujung minggu dan Merdeka, kalau tak sempat pun hari Isnin ni cuti pun boleh. Cubalah rancang sebaiknya ya terutama kalau yang nak bawa bersama anak-anak yang ramai macam askar tu. Kepada anak-anak kalau berjalan tempat sesak camtu jangan berjauhan dengan ibu ayah ya, behave good boy & good girl. Hm jom kita tengok2 industri buku tanahair di setiap booth, sertai acara PPAS dan pilih-pilih sebelum beli buku yang memandaikan bangsa..kena cari ni..jom. 

Thursday, August 21, 2014

Lasagna Homemade..dihantar ke pejabatku

Lagi lagi test resipi dari Dapur Rinielicious kepunyaan Zarini Zainun. Terima kasih buatkan lasagna istimewa hari ni..sepatutnya untuk sarapan tadi tapi reheat untuk tengahari lah..sambil2 tu nak promo juga supaya yang lain ngencess tengok lapisan lasagna menghimpit inti ayam yang padat gitu!!Kalau nak boleh order terus beliau ya :-)


Wednesday, August 20, 2014

4 Sebab Sarapan Itu Penting

Setiap orang tentunya perlu untuk mengisi perutnya sebelum memulakan hari, namun ramai juga yang melupakan kebiasaan ini dan membiarkan pagi hari diisi dengan perut yang kosong. Sebenarnya ada beberapa alasan yang menyebabkan pentingnya sarapan di pagi hari untuk kesihatan.  Mereka yang berfikir bahawa sarapan tidak penting dan keliru. Kajian di Harvard University AS menunjukkan, orang yang teratur sarapan pagi memiliki kecenderungan hingga 50 peratus tidak mengalami kegemukan apabila mereka menimbang berat mereka, berbanding mereka yang melewatkan sarapan.

Supaya lebih faham manfaatnya, berikut adalah penjelasan mengapa  sarapan memberi kebaikan bagi tubuh serta tips bagaimana menjadikannya sebagai gaya hidup :

1.  Sarapan dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan
Menunda sarapan membuat anda sukar memperoleh nutrisi dan vitamin yang diperlukan. Menu sarapan seperti bijirin dengan susu atau yogurt rendah lemak akan memberi cukup kalsium dan serat.

2.  Sarapan boleh menurunkan berat badan
Ketika anda beraktiviti dengan perut kosong, tubuh akan membakar kalori secara lambat. Menurut ahli nutrisi penulis buku The F-Factor Diet Tanya Zuckerbrot, R.D., sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme, ini bererti pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien. Namun Zuckerbrot menekankan bahawa kunci dari semuanya adalah jenis makanan yang anda ambil.  Makanan dengan kandungan karbohidrat sederhana seperti donat akan membuat glukosa melonjak, kemudian turun secara drastik.  Ini juga menyebabkan anda merasa lapar pada sekitar jam 11.  Cara yang lebih baik adalah mengambil makanan jenis berkarbohidrat kompleks seperti oatmeal atau roti gandum penuh. Makanan dengan kadar serat tinggi dan rendah gula akan dicerna dengan lambat, sehingga menyediakan energi yang konstan dan membuat anda tidak cepat lapar.      

3.  Sarapan tingkatkan kemampuan otak
Kajian para ahli dari Universiti Swansea Wales membuktikan bahawa pelajar yang selalu sarapan mencatat rata-rata skor 22% lebih tinggi berbanding mereka yang tidak sarapan. Ketika anda bangun pagi,  sebahagian besar energi  - dalam bentuk glukosa dan glikogen - telah habis digunakan oleh aktiviti sehari sebelumnya.  Menurut para ahli, glukosa adalah satu-satunya bahan bakar yang diperlukan otak. Tanpa glukosa yang cukup, anda merasa lelah dan melayang-layang

4.  Perlindungan terhadap sakit jantung
Kajian menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol buruk LDL lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk bijirin bersama susu di pagi hari.  Zuckerbrot menjelaskan, serat dapat mengikat kolesterol dan mempercepat eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penelitian 10 tahun yang dilakukan Harvard Nurses Health menyimpulkan bahwa pengambilan serat tinggi berkaitan dengan penurunan risiko penyakit jantung hingga mencapai 50%.

Petikan dari internet http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/sosial/9564-4-sebab-sarapan-itu-penting.html

Cerita Kopi Sebagai Booster Susu Ibu

Salam bahagia ibu ayah, di samping keluarga tersayang. Masih dalam mood raya dan suasana kunjung mengunjung ke rumah keluarga dan kenalan. Begitulah kita bertuah dapat beraya dan bergaul mesra ke sana sini dalam suasana harmoni yang adanya hanya di Malaysia bertuah ini. Cerita tentang kopi ini tiba-tiba muncul jadi idea untuk ditulis di blog ini kerana rupa-rupanya ramai ibu yang takut nak minum kopi  ketika sedang menyusukan bayi. Kalau nak tahu kopi juga boleh jadi penggalak kepada kilang susu badan si ibu (ormputih panggil Booster gitu).

Dipendekkan cerita, kopi apa pun boleh asalkan diminum panas. Oleh sebab saya juga percaya khasiat Gamat, saya masih setia dengan kopi Gamat Dan Pegaga keluaran Gamat Emas yang satu ni sebab kopinya tak kuat/kow sangat dan ada khasiat Gamat Dan Pegaga yang sinonim dengan kesihatan wanita. Sekotak baru RM29 jadi boleh lah minum kekerapan 1 kali sehari pun dah cukup keperluan kafein badan kita. Kalau dah test takde effect pada perut baby bolehlah layan 2 kali sehari..kopi segera bancuh ni memang sedap jadi ikut koranglah.

Kopi Gamat Pegaga - peket bancuh segera di pejabat, rumah dan di mana-mana

Katalog KOPI GAMAT dan banyak lagi di page saya Kedai Gamat

Cuma saya kata kalau nak usaha kilang susu berterusan kenalah ubah cara hidup sikit..sikit jer iaitu makan secara sihat dan teratur ikut waktu, jangan tinggal sayur hijau terutama bayam dan sawi yang kaya dengan kalsium dan merupakan Booster juga untuk kilang susu. Sebolehnya sayur dimasak bening/rebus dan airnya dihirup sama. Minum cukup air masak, elakkan air sejuk. Hm apa lagi ya nak tinggal petua susu..oh ya jangan lupa kudapan atau selang waktu makan tu bolehlah gigit-gigit buah kurma, badam, rempah habbatussauda. Kalau yang tak suka minum susu pula, sila kuatkan juga semangat untuk minum susu segelas sehari sekurang-kurangnya waktu sarapan atau sebelum tidur. Haha jangan nak perleceh pasal susu ya, kurang kalsium/magnesium nanti tulang dan gigi ibu pun boleh reput, tau-tau gigi pecah atau patah atau kaki selalu cramp atau kena sakit lutut atau slip-disc..huhu itu yang saya tahu lah. Tu belum cerita kekurangan kolagen, dehydrated akibat kekurangan air dan lain-lain. Takpelah setakat ni dulu, nanti si ibu baru yang membaca jadi takut pula nak hadapi macam-macam dugaan seterusnya. Sekian dulu perkongsian waktu ini. Wassalam. Semoga ibu-ibu sihat selalu kerana ibu kekuatan keluarga.

Berminat nak dapatkan kopi Gamat Dan Pegaga boleh PM/mesej/whatsapp ok :-)