Followers

Tuesday, September 24, 2013

Kalkulator Kira Tarikh Jangka Bersalin (EDD)

Bagus kan ada yang kongsikan kalkulator tarikh jangkaan bersalin ni = (Estimated Due Date / EDD)
Apa yang diperlukan? Hanya perlu tahu tarikh hari pertama period terakhir.
Bila nak guna? Apabila period bulan sepatutnya tak kunjung tiba dan selepas ujian air kencing didapati positif mengandung (alhamdulilah rezeki Allah untuk wanita)
Kepada bakal pengantin pun dah perlu tahu dan biasakan tulis atau ingat tarikh hari pertama period. Ini supaya mudahkan kita periksa sendiri pattern kedatangan period, adakah normal atau lain daripada biasa kerana wanita selepas berkahwin biasanya ada yang akan mengalami perubahan hormon (maklumlah hormon gembira terlebih hahaha) Kepada para ibu selamat menempuh 40 minggu yang indah!
Sumber : http://www.babycenter.com.my/pregnancy-due-date-calculator




Ha kepada yang dah tahu pregnant boleh terus amalkan Set Lum Bersalin (Set Sebelum Bersalin) keluaran Dr. Radziah Homeopathy di Seksyen 7 Shah Alam.
Facebook page : https://ms-my.facebook.com/pages/Produk-Homeopathy-Dr-Radziah/576947142346888
Set Lum Salin

Kepada yang baru kenal boleh jumpa sendiri atau hubungi beliau 019-2082756, kenal produknya dan boleh sentiasa bertanya apa kebaikan homeopati iaitu sebahagian dari ilmu Natural Healing (yang merawat punca masalah secara semulajadi tanpa menggunakan dadah) Set Lum Salin ni ada 6 botol pil homeopati untuk dihabiskan sepanjang kehamilan yang senang sedap dikemam macam gula-gula, dah cukup semua makanan tambahan untuk ibu dan baby dalam kandungan. Ramuannya dari herba dan halal, tiada kesan sampingan, sebab itu saya syorkan. Kalau ada pameran halal/Halalfest lagi saya harap ada yang tolong promosikan produk Malaysia yang sangat bermutu tinggi ni ke tengah.

Kesan positif kepada ibu ialah dapat menstabilkan hormon menjadikan ibu sentiasa ceria dan tenang. Penting tu, sebab ada ibu yang cenderung negatif seperti lemah semangat, murung dan resah, sedih sepanjang kehamilan akan beri tekanan dan mempengaruhi tumbesaran bayi dalam kandungan. Kalau ceria dan tenang bukankah lebih mudah mengurus hal rumahtangga dan bekerja seperti biasa sambil mudah mendoakan yang bagus-bagus untuk anak kelak.

Oh kalau Doktor Radziah tanya mana dapat tahu tentang klinik atau produknya, boleh la bagitau Rosnah Tiroid yang bagitau..hehe dia pun tak tahu saya suka menulis tentang kebaikan produknya walaupun bukannya saya ada share di dunia (takpelah share untuk kebaikan umat lagi berguna). Ini semua terbit dari rasa hati yang ingin membantu sesama umat menyebarkan adanya formula dan perjuangan ubat halal yang mujarab di Malaysia ini. Selepas berkesan mengubat penyakit tiroid saya suatu waktu dulu (zaman kesedihanku..), alhamdulilah dipermudahkan urusan kesihatan kami sekeluarga. Anak-anak juga dibiasakan berikhtiar masalah kesihatan dengan ubatan homeopati yang hasilnya penyakit itu pergi tak kembali..selagi disusuli dengan istiqamah (amalan berterusan) menjaga pemakanan (susah juga kerana Malaysia kaya dengan makanan proses yang telah diubahsuai) Jadi bekalan/stok ubat Demax, Nasobett, Weezoff juga sentiasa tersimpan bila-bila diperlukan lagipun boleh simpan lama tiada tarikh luput. Makanan tambahan yang kadang-kadang diselang selikan ialah Cerdimax dan Prolife. Ibu ayah boleh tambah juga Nissawell (untuk wanita) dan Gentonik (untuk lelaki). Bajet pun senang, RM15 sebotol. Jadi topup mana yang kurang aje lah.

Rumusannya, sakit biasa seperti demam, selsema, batuk mungkin jarang menyerang, boleh hanya datang setahun sekali - terutama musim raya - lain-lain masa dipenuhi dengan riang ria zaman kanak-kanak yang sibuk bertanya itu ini dan aktiviti mencabar fizikal (hehe selain berlari, melompat, memanjat apa lagi yang terlintas mencabar tu kan, kadang2 ibu ayah tak terkejar dah) Kenapa mereka aktif dan ceria? Sejak dari dalam kandungan lagi produk homeopati ini merangsang fungsi organ dan perjalanan darah yang baik secara semulajadi. Apabila dilahirkan pula dan sejurus dibawa ke rumah, terus sahaja diberikan cecair formula anti-kuning supaya jika ada kotoran, lendir tidak tinggal dalam paru-paru dan merangsang aktiviti buah pinggang untuk pencernaan yang baik (Cara beri : Ada 4 botol bernombor, dititikkan ke mulut baby hanya 0.5 ml setiap botol diberi 3 kali sehari, sehingga habis semua bekalan ini..atau biasanya sehingga bayi berusia 2 minggu) tujuannya untuk mencegah demam kuning yang memang kerap terjadi dan menjadi mimpi ngeri dan seringkali doa mintak dijauhkan oleh para ibu kan. Jadi kepada yang tak tahu, di sini ada ikhtiar untuk mencegah sebelum terjadi ya. diulangi : cegah sebelum terjadi. Menjaga baby ibarat merawat baby dari hari ke hari dan menyediakan asas tubuh badannya..sebelum kita melepaskannya berdikari akan datang..Jadi mulakan berikan yang halal dan terbaik terutama jangan putus susu ibu hanya kerana perlu keluar bekerja. Mungkin rezeki dan kemampuan masing2 tak sama, tapi selagi boleh bersama baby jom kita sempurnakan tanggungjawab sebagai wanita. Suami pun harap dapat faham sama2 membantu urusan rumahtangga ketika isteri berniat baik mengadakan lebih masa untuk menyusukan baby sebab nampak senang hanya duduk dan biarkan baby hisap susu tetapi sebenarnya ibu perlu beri tumpuan pada proses penyusuan sambil berzikir, berdoa segala kebaikan terutama agar susunya cukup untuk mengenyangkan baby. Kalau ibu tak beri tumpuan dan asyik terfikir kain baju yang masih belum berlipat, takut dimarahi suami ada kerja yang tak siap dan lain-lain lagi, baby tahu dan merasai rasa tidak tenang tu, dia boleh merajuk..kadang2 bimbang susu pun dah segan nak terhasil banyak. Memang proses penyusuan lama sebab baby sendiri yang tentukan bila dia sudah kenyang (lebih 1 jam??) Hm takpelah entri ni dah panjang sangat, kalau nak teroka lagi ilmu penyusuan susu ibu dan kebaikannya boleh baca www.susuibu.com dan web/buku yang sewaktu dengannya.

Sekali lagi kepada ibu mengandung, selamat menempuh 40 minggu yang indah dengan sihat!
-Ikhlas dari, Styloibu, Shah Alam.

No comments:

Post a Comment