Followers

Monday, January 11, 2016

Playschool dan Preschool trend yang perlu ada di pusat jagaan kanak-kanak

Pengalaman baru dan pengetahuan baru mengenai ilmu yang dinamakan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (Early Childhood Education). Amboi zaman sekarang ni semuanya boleh buat duit kan. Yang positifnya ibu ibu boleh merencanakan kehidupan bekerja selepas berkahwin dan berkeluarga. Pilihan lebih banyak tempat untuk menghantar anak bagi yang bekerja, dan juga pilihan bekerja di rumah sambil menjaga anak sambil mengasuh anak jiran. Oh gitu.

Biasanya lepasan pelajar jurusan Pendidikan Awal Kanak-Kanak ini akan bekerja sebagai pembantu pusat jagaan ini dan kemudian mengumpul dana dan group untuk membuka sendiri pusat jagaan mereka. Suatu usaha yang bagus. Teruskan kuasai ilmu yang baik ini  kerana mereka yang buka pusat jagaan mencari rezeki sambil beramal kerana memudahkan urusan ibu bapa yang bekerja sambil memberi kasih sayang kepada sesama insan. Banyak jasa mereka melebihi cikgu sekolah yang mengajar dalam kelas sekolah zaman dulu kerana perlu lebih banyak bersabar, banyak tenaga digunakan kerana anak masih perlu dimanja dan dibasuh kekotoran yang ada (terima kasih sanggup tolong cebok dan ajar ke tandas dengan penuh kasih sayang)..huhu sangat lah tinggi martabat cikgu si jiwa penyayang.

Ini sedikit idea untuk idea sebuah pusat jagaan kanak-kanak yang bagus : iaitu yang menerima semua peringkat umur kanak-kanak! Ya mengapa tidak, sekarang memang diperlukan oleh seorang ibu yang tak perlu banyak kali keluar/travel semasa waktu bekerja untuk hantar dan mengambil anak sekolah menempuh jalan yang sibuk, kembali berpeluh ke tempat kerja selepas menghantar anak ke sekolah lain,  dll dll dll dll..kena strok haba dan...busuk woo masuk balik pejabat dalam air-cond haha habis minyak wangi pun takleh nak cover.maaflah kawan meja sebelah yer. harap memahami situasi ini..rasa nak mandi untuk masuk kerja sesi petang huhu..takpe nak kasi badan wangi hujung minggu kasi booking spa badan ok..pamper jangan tak pamper haha

Biasanya umur kanak-kanak bawah 3 tahun dimasukkan ke kelas Playschool atau dipanggil Toddler Class Biasanya untuk melatih deria dan mengenalpasti perkembangan kanak-kanak di peringkat awal. Pendek kata, banyak mainan yang semuanya ada makna untuk merangsang deria khas untuk mereka. Bestnya pergi sekolah untuk main..

Preschool untuk 4 tahun hingga 6 tahun pula ada banyak pecahan lagi. Biasanya yuran 4-6 sama sebab mereka akan mula gunakan buku-buku dan alatan belajar. Mainan pun banyak juga tapi mereka juga sudah dilatih menghafal banyak perkara ketika ini. Lagi ok hantar mereka belajar sebegini daripada tinggalkan mereka di rumah bertemankan tv/gajet/internet tanpa pengawasan - sebab sambil belajar sambil bergaul dengan macam-macam orang di sekeliling iaitu orang lebih besar seperti cikgu, dan orang sebaya mereka seperti rakan sekelas dan adik-adik yang berusia kurang dari mereka. Asas disiplin juga dijadikan amalan untuk dibiasakan seperti apabila tiba mereka bersalam ibu ayah, cikgu, perlu susun kasut di tempatnya, asas wuduk, asas solat fardhu, pengenalan solat dhuha sebagai salah satu solat sunat pertama mereka dll. Banyak perkara ilmiah langsung dan tidak langsung mereka belajar sepanjang kita tinggalkan mereka di taska. Sekarang di Malaysia sudah ada pemantauan tentang pusat jagaan, taska dan tadika. Jadi rasa selamatlah untuk tinggalkan anak di pusat jagaan yang ada sijil atau lesen sebegitu.

So cikgu taska, anda tetap hebat macam profesion lain. Jangan pernah rasa rendah diri ya. OK selamat jadi wanita yang terbaik untuk semua hari ini walau siapa pun anda dan di mana jua berada! Tinggikan martabat wanita. Jom cewahh!..  :-)

No comments:

Post a Comment