Followers

Wednesday, October 21, 2015

Masih riki bahan-bahan buat kek yang halal

Jerebu kat luar membantutkan lagi usaha untuk riki kedai-kedai yang menjual bahan kek dengan cap Halal Jakim. Faham kenapa takde sebab Malaysia negara pengguna so semuanya tu dibawa masuk dari pelbagai negara. Jadi dek kerana trend sekarang budak-budak dah pandai minta kek dan nak join ber-home made bagai, dan macam-macam pulak jenis benda makanan luar nak di-tempatan-kan, jadi agak berhati2 nak ikut jejak ibu lain.
Butter, Whipping Cream, Heavy Cream, Coklat masakan, Shortening, warna, apa lagi..hmm

Kalau pergi kedai bakeri biasanya mereka akan kata halal sebab memang ada cap halal dari negara asal..terutama kalau bahan-bahan dipaketkan semula..jadi biarlah lambat sikit pencarianku ini ya. Sambil-sambil tu kita belajar je la buat je resipi dari bahan tempatan ya. Budak-budak cuma nak deko jer yang menarik kan.


Post bosan takde gambar, dalam musim jerebu..dari sebuah pusat bandaraya yang sunyi dan jerebu di hati juga..demam, sakit tekak dan batuk silih berganti..dah banyak minum air pun rasanya sumber air pun dah tercemar..ya Allah pulihkanlah udara Shah Alam dan Malaysia semua..tahulah memang benarlah jerebu ini akibat tangan-tangan manusia..kita bukan nak salahkan sesiapa, sebab kita juga yang mungkin tak jaga bersama. Ya Allah ampuni kami semua..sambil berharap hujan hari ini di bumi Shah Alam.

No comments:

Post a Comment