Followers

Tuesday, December 15, 2015

Bertenang, ada penawar untuk baby kuning atau bacaan jaundice tinggi

Pernah post pasal demam kuning sebelum ni di sini tapi kali ni nak up lagi kempen merawat baby kuning atau bacaan jaundice tinggi. Baru-baru ini sekali lagi dikejutkan dengan berita anak buah yang kena demam kuning. Rasa bersalah sebab tak bagi diorang set hilangkan jaundice yang biasa saya berikan kepada baby yang baru lahir. Ingatkan senyap je sejak berita kelahiran baby haritu dok bayangkan baby dia semakin tembam lah dan si ibu semakin putih menggebu sebab berpantang kat rumah. Rupa-rupanya si ibu telah melalui hari-hari yang sukar (huu nak nangis bila tau dan dok terfikir kenapalah tak tanya khabar dia lebih awal) kerana dok bawa baby check bacaan kuning entah berapa kali. Maknanya dah dekat sebulan dikatakan istilah perubatan kena prolong-jaundice. Apa pun dah nasihat kepada ibu supaya bertenang dan terus belikan 1 set hilangkan jaundice untuk dititiskan ke mulut baby sikit-sikit sampai semua botol habis! Oleh sebab DAH KENA, bacaan dikatakan masih tinggi (180 tak silap) dan perlu follow-up dalam 4 hari lagi jadi hendaklah diberikan setiap sejam sekali. Begitulah teringat nak ulang cakap doktor radziah yang baik hati tu. Tujuannya supaya boleh FLUSH segala lendiran yang tak diperlukan atau mekomium yang masih bersisa dan merangsang kuatkan organ hati secara semula jadi. supaya semua organ dalaman si baby membesar dengan semula jadi dan berfungsi sebagaimana sepatutnya. Hah itu teori apa yang ubat itu buat kepada baby, info yang saya serap dan faham. Jadi ini ikhtiar yang mujarab kepada keluarga kami lah setakat ni, dan nak berkongsi cerita bahawa ubatnya memang murah berbanding kos masuk hospital berbayar. Sapelah yang nak anak kecil tu ditahan wad dan lihat sendiri anak tak berbaju diletak bawah lampu kan. Kalau boleh beginilah berusaha untuk elakkan, kalau dah berusaha kena juga tentu ada ujian selanjutnya untuk ibu ayah.

Kalau situasi bertenang - iaitu seBELUM KENA! - iaitu sejurus lahir atau secepat mungkin lepas balik hospital -cuma perlu diberi 3 kali sehari sehingga semua botol habis, maknanya 1 set yang sama lebih kurang seminggu baru habis. 

Mana yang baik kita jadikan panduan ya ibu-ibu dan ayah-ayah. Berusaha dan berikhtiar yang terbaik untuk anak, selebihnya Allah yang menyembuhkan. Berdebar menunggu keputusan checkup..kemudian dapat berita bacaan dah turun kepada 150 pada hari ke4. Barulah dapat berkongsi rasa lega dapat membantu. Jadi dinasihatkan supaya si ayah terus beli lagi 1 set hilangkan jaundice tu untuk dihabiskan supaya dapat maintain keputusan positif iaitu turun kepada bacaan normal dan sihat! Yesss! Semoga bermanfaat dan semoga terbuka hati untuk terus menerima perubatan homeopathy, lain-lain kaedah naturapathy yang semulajadi sebegini sebagai ikhtiar utama dan bukan lagi dikategorikan sebagai alternatif. Ingat berubat untuk nyawa macam buat kategori muzik ke siapalah yang buat kategori ni kan mesti dia bukan kategori rakyat biasa-biasa/marhain. Kesian golongan ini kena berusaha bersungguh-sungguh menegakkan perjuangan perubatan mujarab di negara ini. Mungkin ada hikmahnya.

Dulu tak tau nak cerita apa pasal jaundice ni, tapi rupa-rupanya ada banyak info pasal jaundice ni kat internet, iaitu kena nak tahu apa punca, dari segi perubatan hospital apa yang mereka buat, cara nak tahu kuning banyak ke kuning sikit, apa jadi kalau biarkan, dari segi perubatan tradisional apa ikhtiar zaman nenek kita dulu, semua boleh cari. Dulu saya mulakan dengan info perubatan moden/hospital di website www.babycentre.com.my kan dulu saya pernah kata dalam ni ada macam-macam ilmu pasal proses keibubapaan, korang yang dikempen (haha ingat tak saya bebel suruh baca?kalau takde internet jangan lokek beli bukunya) dah habis baca belum? Membacalah ya semoga zuriat kita pun rajin membaca macam ibu dan ayahnya. Ibu ayah baca banyak kali sebab proses jadi ibu ayah yang baru akan seterusnya berlaku. Kan gitu sifat manusia sentiasa "baru", jadi ulang baca lagi buku tu tentu ada sahaja bahagian yang terlupa atau tertinggal dan nanti jangan sampai tak tahu, kalau jadi sesuatu sebelum, semasa dan selepas kelahiran. 

Hah kan Es.Ai dah bebel dan terus bebel kalau ada yang tak nak membaca. Hehe bebel kat tulisan je takpe kan. Sape yang sudi baca je terkesan di hati. Seronok kalau kebaikan dikongsi sebab sebarkan kebaikan secara senyap lebih berkesan kepada yang ditujukan iaitu ibu ayah yang sayangkan keluarga. Kalau kita bersemuka belum tentu ada yang tahan nak dengar makcik ni bebel kang. 

No comments:

Post a Comment