Followers

Thursday, April 24, 2014

Buat Aiskrim Pop Sendiri Dengan Pencetak Freezer-Pop

Salam bahagia, salam sayang untuk semua..ada yang berminat dengan pencetak aiskrim Freezer Pop ini dengan pemegang berwarna-warni?

Alamak entri kali ni tak sesuai untuk orang yang batuk..jangan jeles, saya nak cerita pasal buat sendiri Aiskrim Pop atau asalnya "Popsicle". Adapun, kat Malaysia ni sangatlah terkenal dengan aiskrim pop terutama kerana cuaca yang panas teringat waktu kecik-kecik ada aiskrim Malaysia sebatang seposen..jual kat mana-mana pun ada, dalam bas sekolah pun ada. Jadi sekarang ni selain buat sendiri aiskrim Malaysia dalam plastik panjang tu, kita ada banyak pilihan pencetak aiskrim pop di pasaran. Sangat mudah disediakan dan menarik pula tu tentu anak-anak suka. Yang bagusnya boleh JIMAT tak perlu berhabis lagi beli aiskrim pop di luar - dan boleh ulang refill bila-bila masa. Kita pun sebagai ibu boleh jadi lebih kreatif dengan mempelbagaikan resipi aiskrim pop sendiri. Ha nanti kita kongsi-kongsi cari resipi aiskrim pop untuk dicuba. Kali ni nak bagitau siapa yang nak pencetak Freezer Pop macam ni boleh dapatkan dari kami. Nanti kita hantar pos ok! Didatangkan dengan 6 kiub pencetak dengan pemegang berwarna-warni. Berminat boleh bagitau nak berapa kuantiti dan maklumkan lokasi. Cara bayaran akan dimaklumkan.

Resipi mudah Aiskrim Pop berlapis buah-buahan segar

Bahan :
- Fresh milk
- Jus mangga
- Buah mangga dipotong kecil
- Air masak jika perlu kurangkan kemanisan jus

Cara : Masukkan lapisan buah dahulu, kemudian susu segar dan diikuti dengan jus mangga. Masuk dalam freezer. Jus mangga itu tadi akan bercampur dengan susu supaya ada rasa creamy :-)

Cuba buat perisa buah lain seperti strawberi, laici dan lain-lain.

Tuesday, April 8, 2014

Kongsi Borang Pendaftaran Ibu Tunggal @Selangor

borang daftar ibu tunggal selangor

Hm apa agaknya bantuan yang dapat diberikan kepada ibu tunggal Selangor yang memerlukan ya..ini dikongsi borangnya jika ada yang memerlukan..semoga dipermudahkan urusan kalian ibu tunggal dan mereka yang ingin membantu sesama golongan ini. Ibu kita sendiri? Semoga berguna.

DOWNLOAD BORANG DARI LAMAN WEB UPEN SELANGOR

Siapa yang uruskan, apa syarat dan maklumatnya :-

SYARAT PERMOHONAN IBU TUNGGAL
1. Warganegara Malaysia
2. Lahir di negeri Selangor
3. Bukan kelahiran Selangor mestilah bermastautin di negeri Selangor
 ** (mesti dapatkan cop pengesahan mastautin. Sila isikan ruangan BAHAGIAN PENGESAHAN TARAF MASTAUTIN)
4. Pernah berkahwin dan telah bercerai

PANDUAN PERMOHONAN IBU TUNGGAL
1. Pemohon hendaklah mengisi borang dengan lengkap dan disertakan sesalinan dokumen seperti berikut:
a. Satu Salinan Mykad Pemohon
b. Satu Salinan MyKad/Mykid setiap ahli keluarga di bawah tanggungan
c. Salah satu salinan dokumen berikut;
 i. Satu Salinan Sijil Kematian Suami (jika berkenaan)
 ii. Satu Salinan Sijil Perceraian
 iii. Satu Salinan Laporan Polis (jika digantung tidak bertali)
2. Sila tandakan senarai semak dokumen sokongan yang dilampirkan bagi memastikan borang yang dihantar
 adalah lengkap.
3. Borang permohonan boleh didapati di pejabat Pusat Khidmat Masyarakat Dun
 berhampiran.
4. Borang permohonan juga boleh di muat turun di laman sesawang
 http://e-bu.selangor.gov.my/ dan diserahkan terus kepada pejabat YAWAS di alamat berikut:
 Yayasan Warisan Anak Selangor
A1-11-2 & A1-11-3,
Jalan Multimedia 7/AH,
Park City, I-City,
40000 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan.
Telefon : 03-55218740 / 03-55218741
Faksmili : 03-55218742 / 03-55218743

Tuesday, April 1, 2014

Jauhkanlah Demam Denggi!

Salam sejahtera. Musim jerebu yang panas dan kering tahun 2014 ni asyik dikejutkan dengan berita kawan-kawan keluar masuk hospital akibat demam denggi..seorang telah pergi buat selamanya, dengar semalam ada yang baru, pagi ni pun ada lagi yang baru. Semoga kita dan ahli keluarga dijauhkan dari musibah denggi terutama kerana tinggal di kawasan HOTSPOT denggi. Derita, trauma kini ditanggung ahli keluarga, anak-anak yang ditinggalkan dan sahabat yang melalui saat-saat KEHILANGAN orang tersayang akibat denggi. Nak kongsikan satu poster kempen gejala dan pencegahan demam denggi ini walaupun ini hanya salah satu poster yang BIASA kita lihat.. tajuk dan isi kempen adalah sama sejak bertahun lamanya di mana-mana media - tv, suratkhabar, internet, terkini siap ada lagu khas nyanyian Aizat untuk mencipta suntikan semangat kempen kepada generasi baru..semuanya kempen yang berterusan. Jika selama ini kita abaikan dan malas nak baca poster ini sebab boleh jumpa merata-rata, apa kata kali ini baca, fahamkan dan buat semua cara pencegahannya. Ajarkan juga kepada ahli keluarga dan anak-anak untuk pendidikan masa depan. 

Persoalannya adakah kita menyahutnya? Adakah virus dari nyamuk itu yang semakin kuat atau adakah pertahanan badan kita yang semakin lemah? Tension nya sebagai ibu apabila tak dapat nak sediakan makanan berkhasiat yang seimbang kepada anak-anak kerana kesuntukan masa dan perlu sentiasa re-stock barang fresh. Teruskan mencari makna musibah ini dan teruskan kempen kesedaran. Apabila sudah demam apa yang perlu dibuat? Cari jalan untuk keluarkan virus dari badan..tapi bagaimana? Menyerah kat hospital yang memang dah sesak atau cari jalan alternatif semulajadi lain? Banyaknya info di internet untuk FLUSH! flush flush keluarkan virus..mana satu nak ikut ni..kalau badan rasa tak sedap boleh tak buat semua lah : makan sup ketam, makan daun betik, ambil rumusan homeopati untuk flush demam, minum hundred plus, minum ECPI sekotak..hm apa lagi. Ya Allah bantu kami berikanlah hidayah kepada kami yang lemah ini. 

meneruskan kempen mencegah demam denggi