Followers

Sunday, May 22, 2011

Demam dan Tumbuh Gigi

Saja Post sebab ibu tak boleh tidur Standby anak ibu tak lena tidur sebab gigi ke7 & 8 nak tumbuh. Sebelum ni gigi yang mula-mula takde pulak demam macam hari ni. Agaknya gusi dah makin keras kan sayang.. Sabar ye anak ibu kan kuat :-)

Proses tumbuh gigi?

Tumbuh gigi adalah saat gigi bayi ibu mulai menembus gusinya dan muncul. Seiring tumbuhnya akar giginya, ujung gigi terdorong melewati gusi . Beberapa orang juga menyebutnya ‘cutting teeth’. Biasanya acara tumbuh gigi ini diiringi rasa tidak nyaman pada bayi. Jangan heran bila mereka merengek.
 
Info gigi bayi dari macam2 sumber internet:
  
..Gigi anak-anak umumnya baru lengkap pada usia 3–3,5 tahun. Gigi-geligi yang disebut gigi susu tersebut, akan tanggal satu demi satu, untuk kemudian digantikan dengan gigi tetap. Jumlahnya sekitar 20 buah, iaitu sepuluh di atas dan sepuluh lagi di bawah.
 
 
Nyeri tumbuh gigi

Tumbuh gigi seringkali menimbulkan ketidakselesaan pada bayi, membuatnya resah dan mudah tersinggung. Bayi biasanya merasa paling kesakitan saat gigi pertamanya tumbuh kerana itu rasa baru, dan saat gigi geraham tumbuh kerana ukurannya yang besar. 
Rasa nyeri ini bias diikuti dengan meningkatkan suhu tubuh. Namun tidak sampai menimbulkan demam tinggi.

 
Tanda-tanda bayi sedang tumbuh gigi
 
• Merengek serta menangis lebih sering di malam hari.
• Banyak berliur.
• Selalu ingin menggigit untuk mengurangi rasa sakitnya. Berikan teether untuk membantu negurangi rasa gatal dan sakit pada gusinya.
• Pipinya memerah.
• Suhu tubuhnya sedikit naik (tapi tidak lebih dari 39oC).
• Gusinya membengkak dan merah.
• Lebih sering minta minum ASI, atau justru menolak minum ASI kerana gusinya sakit.
• Selera makannya rendah. 
• Tidurnya tidak nyenyak.
 
Cara membantu bayi Ibu yang tumbuh gigi
 
• Beri dia banyak minum untuk menggantikan cairan yang hilang kerana banyak berliur.
• Memberinya Teether untuk digigit (dinginkan lebih kurang 2 jam lebih baik).
• Berikan ubat demam Demax.
• Alihkan perhatiannya dengan banyak pelukan atau mainan.

Wednesday, May 11, 2011

Jus Bidadari Untuk Kesihatan Wanita Masakini

Jus Bidadari 375 ml
Hanya 2 sudu pagi & malam Jus Bidadari boleh dikatakan sebagai makanan tambahan (vitamin) yang diperlukan pada badan wanita masakini. Gaya hidup yang serba segera dan semakin mencabar selalu membuatkan ibu muda kalah dengan masa untuk menjaga kesihatan diri sendiri. Ubah sikap ini sekarang!
Saya juga perlu pastikan badan sentiasa sihat dan bersedia menghadapi setiap hari yang mencabar kerana orang tersayang di sekeliling saya sentiasa perlukan saya - sebagai isteri, ibu anak dan pekerja. Jus Bidadari dapat memberikan saya tenaga dan memperbaiki kesihatan dalaman. Inilah produk Melayu yang halal dan suci.

Amalkan minum dengan istiqamah, dengan izin Allah kesannya :-

  • badan lebih segar
  • menjauhkan keputihan
  • perjalanan darah lebih lancar - baik kepada penderita senggugut
  • membersihkan rahim dari saki baki kekotoran - terutama selepas bersalin
  • dan kewanitaan lebih ketat? ya inilah yang dipromosikan sejak bertahun penjualannya. Tak salah kita mencuba kan :-)


1 Botol 375 ml
Harga : RM 77.00
Pos +RM10

Hantar Comment untuk pesanan/pertanyaan.

..ya Allah jadikanlah aku wanita yang sempurna - sebagai isteri, ibu, anak yang solehah..amin..